keskiviikko 6. helmikuuta 2013

No onko sitä valoa vai ei?

Sain juuri valmiiksi kauan kaipaamani lisävalaistuksen sisäkasvariini. Valonväri on poikkeava aikaisemmasta rakennelmasta ja valo tuntuu hieman kalsealta. Valoa tuntuu olevan, mutta onko sitä kuitenkaan tarpeeksi? Lähdin etsimään tuohon kysymykseen vastausta.

Ensimmäiset mittaukset tein Konica Minoltan lux-mittarilla, joka on suunniteltu juuri ledien mittaamiseen. Mittari mittaa monen muun mittarin tavoin ihmissilmän herkkyydellä valkoista valoa, joten mittaustulos ei ole todellinen. Valaisin on 60cm:n korkeudella purkeista, josta mittari antoi 1200:n luxin lukemat. Valon väriä mittari ei kyennyt kertomaan. 1200 luxia on melkoinen pettymys, koska aiemmin tehdystä valosta sain 50cm:n etäisyydeltä 3500:n luxin lukemat. Tuostakaan valosta mittari ei kyennyt antamaan valon värilämpötilaa. Se osaltaan kertoo, että liikutaan alueella joka ei ole mittarille sopivaa.

Chilivaari esitteli blogissaan mittaustavan digikameralla. Se vaikutti erittäin mielenkiintoiselta ja nyt oli sitten korkea aika testata tätä mittausmetodia. Vaihdoin Av-tilaan, säädin herkkyyden ja valitsin aukon ohjeen mukaan. Asetin ruutupaperin varovasti taimien päälle ja otin kuvan.

IMG_0938
Valotusajaksi kamera valitsi 1/160. Tulos on siis 1600 luxia.

1600 luxia oli itkettävän vähän jos mittaus meni tuolla tekniikalla oikein. Onneksi Chilipark esitteli blogissaan juuri vaihtoehtoisen tavan. Kamera automaattitilaan ja uusi kuva. Kuva Valotornin Valaistusmittariin ja uudet luxi lukemat ovat hetkessä näkyvillä.

IMG_0947 Clipboard01

Valotornin Valaistusmittari antoi uskottavampia lukemia, mutta vain omasta mielestänikö? 6200 luxia on mielestäni ihan ok tulos, mutta onko se todellinen? Nythän molemmat mittaukset käyttävät hyväksi digitaalikameraa. Tein vielä muutaman uuden kuvan, mutta luxit pysyivät suunnilleen samoina.

 

Vertailun vuoksi päätin tehdä saman testin myös aikaisemmalle rakennelmalleni. Nämä ledit ovat kasvattaneet hyvin, josta on kokemuksena nykyiset Chinenset ja viime kaudella Vipan chilit. Luximittari antoi siis n. 3500 luxia, joka on lähes kolme kertaa enemmän mitä uusista valoista saamani lukema. Otin ensimmäiseksi käyttöön Chilivaarin mittaustavan.

IMG_0964
Valotusajaksi kamera valitsi 1/320. Tulos on siis 3200 luxia. 3200 luxia onkin linjassa mittarilla mittaamani tuloksen kanssa.

 

Vertailun vuoksi mittaus piti tehdä myös tuon Valotornin Valaistusmittarin kanssa. Kamera automaatille ja kuva. Kuvan lataus palveluun ja tulos oli näkyvillä. Tulos oli hämmentävä. Se antoi todella suuren lux-määrän. Tämän mittarin perusteella 10000-11000 luxin määrä ylittyisi ja valo riittäisi sinällään kasvuun.

IMG_0966 Clipboard02

Valotornin mittarin mukaan ensimmäisessä rakennelmasta irtoaisi valoa tarpeeksi ja se on puolet kirkkaampi uudempaan viritelmään verrattuna.

Hämmentävää on, että onko mittauksiin luottamista?
Jos mittauksiin on luottamista edes 500-1000 luxin varauksella, on tämä mittaus jopa luximittaria parempi vastaavanlaisissa tapauksissa. Jos värinsävy ei hämää, ja tulos on oikean suuntainen, olen valojen kanssa hyvässä tilanteessa. Jälkimmäisen valaisimen virtoja on vielä varaa nostaa tuplaten punaisen sekä oranssin osalta ja vieläpä kohtuu pienellä vaivalla.

Koska käytössäni oli luotettava lux-mittari, tein vertailevia mittauksia tavallisessa valkoisessa valossa. Valotornin mittari tuntui antavan karkeasti virhettä +250 luxia/1000 mitattua luxia. Jos tälle tiedolle pohjustaa tuota 13000 luxin mittausta, niin 13*250  tekee virheen määräksi 3250 luxia. Tällöin pinnalla voisi olla todellisuudessa n. 10000 luxia.

Lopuksi pitää todeta digikameran ja lux-mittarin olevan kovin lähellä toisiaan. 1200-1600 luxia ja 3500-3200 luxia. Olisiko nämä luvut kuitenkin oikeita? Eihän näin pimeässä voi mikään kasvaa kunnolla!

Jäin siis edelleenkin pohtimaan: no onko sitä valoa vai ei?

4 kommenttia:

  1. Eikös tuo nyt näytä selvältä, luksimittarisi on tietysti tarkin väline ja digikamera vahvistaa sen tulokset.
    Kuten jo ChiliParkin kommenteissa totesin, nuo nettisivujen mittarit ovat täysin huuhaata, antavat moninkertaisia virhetuloksia kumpaankin suuntaan. Kuvaa tuossa valossa jotakin tummaa esinettä tummanharmaalla taustalla ja saatat saada vähän lähemmäksi oikeaa menevän tuloksen.

    Digikameralla mittauksessa on tärkeää, että paperi täyttää kuvan. Mielestäni mainitsin sen ohjeissa. Tummaa reunoilla muuttaa heti lukemia.

    VastaaPoista
  2. En ollut nähnyt aikaisemmin noita Chiliparkin tekstin kommentteja. Ovat tulleet sinne lukemani jälkeen.

    Osa ottamistani kuvista on myös sellaisia, että paperi täyttää _ihan_ koko kuvan. Tulos sama. (1/160)

    Oli miten oli, mutta näyttää siltä että sitä valoa ei vain ole. Ollaan siis todella kaukana kymppitonnista, jolla tota kasvua pitäisi tapahtua. Nykyinen polttelu alkaa tuntua vain sähkön tuhlaukselta ja taimien kiduttamiselta. :/

    VastaaPoista
  3. Kun olen vuosikymmeniä noiden luksien kanssa työskennellyt, mainitsenpa vielä senkin, että vasta kaksinkertaiset erot ovat merkitseviä. Se tekee noista pikkutarkoista nettilukemista erityisen naurettavia. Pyöristäisivät edes lähimpään tuhanteen.
    Jos mittarisi näyttää 3500, todellista parannusta tulee vasta yli 6000 luksin lukemilla. Siihen asti parannukset ovat näpertelyä. Ja kyllä tuossa 1600 luksissakin kasvaa talviaikaan. Sadon saanti vain on vaikeaa useimmilla lajikkeilla, mutta ei kaikilla.

    VastaaPoista
  4. Pitäisi jostain saada täyden spektrin lux-mittari, jotta totuus selviäisi.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...